hectorrebell

Alla inlägg under april 2011

Av Systarna Ivarsson - 18 april 2011 20:35

Idag var det lite stressigt! Först möte med mönsteråsgymnasiets syo, gick ganska bra, möte igen under veckan med rektorn och mina föräldrar, men det verkar som att jag kan få byta.  Sedan hem och snabbt till stallet, plocka av rebell täcket,han älskar ju solen, och så mockade jag och fixade foder. fort som tusan hem, slänga i sig mat och vidare till tandläkaren, jippie...Sen hem, äta lite igen, vidare mot stallet, red ut barbacka med jessica, det var härligt i den varma solen. Rebell tyckte det var lika mysig han. Sedan hem, fixa med lite tvätt, och äntligen kudne jag sätta mig ner en stund! Galet stressig dag, imorn ska jag seriöst ta det jäkligt lugnt!!!

 

Av Systarna Ivarsson - 17 april 2011 20:37

Hej på er. Vart lite stressande förut, Ronja ville dra och köpa glass så fock avsulta blogginlägget fortare än fort! Men träningen gick som sagt superbra! Har varit nästan 7 timmar totalt i stallet. Först tre timmar i morse, från 9- 12, då jag tränade osv. Sedan från 4- 8 nu i eftermiddag då jag skulle titta när lisa red en häst och lite sånt där. Sedan orkade jag inte cykla hem utan jag väntade till stallmötet vid ´sju. Så en heldag i stallet utan tvekan!

Imorn bär det av till mönsteråsgymnasiet, ska prata med syo:n där och kolla om jag kan byta till lärling butiksarbetare här. Hoppas det går, jag går helt enkelt fel linje. Så det blir nog bra om jag får byta. Dock blir det ingen hund om jag flyttar hem, kanske lika bra då jag inte villlämna den hemma hela dagarna. Så får köpa mer saker till Rebell helt enkelt xD hahaha det blir nog bra!

 

Min fina, fina älsking, bäst är vad han är!

 

Av Systarna Ivarsson - 17 april 2011 14:51

Vart iväg och tränat för pernilla idag, gick SUPERBRA!!! Herregud vad roligt det var, visst att han inte lyssnade i början och att han försökte smita några gånger, men jag red bra och han ställde upp och hjälpte till. Sitsen var bra för en gång skull och jag kunde rida ihop honom helt utmärkt. Kändes makalöst skönt att ha det passet i ryggmärgen inför lördag! :D Vi hoppade även lite, gick väldans bra det med, Pernilla tycker det är jättekul att träna oss, för hon ser sån utveckling hos både mig och ronja, och såklart rebell! Hon sa att jag rider mer dressyr i hoppningen än vad syrran gör, men det är väl förståligt med tanke på att jag är dressyrtant xD hahaha ne men Ronja är hoppryttaren i familjen och hon är redigt duktig. Nu ska jag dra och köpa glass, så vi hörs sen!!

 

Av Systarna Ivarsson - 16 april 2011 21:17

 Sitter här och försöker planera ihop allt. Mamma har sagt ifrån, hon vill verkligen inte se mig ha så ont som jag kan ha och har därför bett mig avstå från hoppningen. Jag ska bara genomföra tävlingen den 23e, med halskrage och allt. Sen slutar jag hoppa helt förmodligen. Men då har jag ställt kravet att jag måste få köpa en dressyrsadel! Och det håller både mamma och pappa med om, att om jag inte kan hoppa och vill satsa på dressyren måste jag nästintill ha en dressyr sadel. Jag vet vilken vi ska köpa, storlek och allt, för vi ska ha dressyrmodellen av hoppsadel vi redan har, globus clic. Vidden ska vara 34" (normal mot vid) och 17,5" i sätet. Men måste ju köpa en sadelgjord, schabrak, förmodligen en till fårskinnspad och kanske nya stigläder. Och blir nog att köpa nya stigbyglar, då jag vill att Ronja ska ha säkerhetsstigbyglar i hoppningen, men nu rider hon med mina som skonar mina knän. Dom vill jag dock ha själv såklart. Men iaf, så nu ska vi sälja rokarden och allt det där, och pengarna vi får för sele och rokard ska gå till dressyrsadeln. Sen får jag väl ta mina sommarjobbspengar och köpa schabrak och så för. Ska lägga in lite bilder på dressyrschabrak, sadelgjord och pad jag vill ha.

 

Detta är sadeln iaf, riktigt snygg enligt mig, mjuk och skön för både häst och ryttare. Ny kostar den mellan 8500-10 000. Men begagnad kostar den mellan 5-7 tusen


Dressyrgjord från hööks, tycker den verkar bra. Kostar 499 kr.


Den här fårskinnspaden kostar 799 kr, från hööks. Det är enligt mig en riktigt bra pad, man kan bygga upp den osv. Med kanal för ryggraden.


  Detta schabraket blir nog det första jag köper. Från hööks, kostar 179 kr.


  Dessa stigbyglar har jag nu, dom funkar jättebra, mina knän känns inte alls lika mycket nu. Kostar 279 kr på hööks.


Sen blir det väl några bra ej töjbara stigläder :p

 

Av Systarna Ivarsson - 16 april 2011 19:27

Vi håller ju på och säljer lite saker här nu, så slänger väl hit annonserna då :p

Kontaktinfo:

telefon hem: 0499-12074

Mobil Johnny (pappa) : 0702798284

Email: pascal_sofie_love@msn.com 


  

Rokard, sele, tömmar
Vi säljer nu vår fina rokard då vi inte har häst till den. Den passar allt från ponny till stor häst då skacklarna är reglerbara, toppen om man har fler hästar man vill köra. Lätt och smidig vagn, rullar fint efter hästen. Nya oanvända sulkydäck från börjes, nyomålad ljusblå och svart. Stoppat säte och ryggstöd med galonöverdrag. Ståt ett år under presenning.
Sele och tömmar från hööks. Sele med baksele, svart fullstorlek, använd men i riktigt fint skick. Bilder kan fås. Nogrant omskött men inte använd dom senaste åren, men putsad regelbundet och är som sagt i väldigt fint skick. Bakselen aldrig använd. Tömmarna är även dom använda men i fint skick, full storlek. Kan även sälja vagn och sele för sig, då kostar vagnen 4700 kr och selen 1700 kr. Vänligen mejla eller ring för mer info och bilder

PRIS:(tillsammans) 6000 kr


 

Brenderup - 11H - 1989
Väldigt fin vagn, säljes endast då vår häst är för tung. Om man har en lättare ponny/häst går det utmärkt att bygga in en sadelkammare fram i vagnen så den är ganska lång.
Delvis bytta väggar
Ny större skötardörr
Nytt Aluminiumgolv
Halkfri matta på rampen
Hård mellanvägg
Andra halvan av gummimattan går att få med.
Två fönster, varav ett är öppningsbart
Sommar och vinterdäck
Besiktad till november
Totalvikt 1250 kg, lastar 540 kg.
Innermått: 3, 1x1, 6 m.
Pris 21, 900 kr
Mejla eller ring för mer info
Av Systarna Ivarsson - 15 april 2011 21:40

Sitter och funderar. Vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Pågrund av nacken så borde jag akta mig för att göra vissa saker. Jag får tex inte mock och lyfta tunga saker. Jag får inte hoppa och absolut inte trilla av. Jag får inte rida unghästar eller hästar som bockar eller sparkar för mycket. Och jag går på ett hästgymnasie! Känns smart eller? Överväger att byta och göra något annat. Kanske lärling i Mönsterås? Vilken arbetsplats isåfall? Något som intresserar mig iaf. Annas hästshop kanske? Det vore ju kanske bättre? Jag är otroligt kluven just nu, om jag flyttar hem så blir det ingen hund i sommar... FAN säger jag bara, varför ska allt vara så himla jobbigt :(

Om jag inte skaffar hund lär jag ha massa pengar över iaf, så blir väl att köpa dressyrsadel och sånt till Rebell, och även en systemkamera. Kanske vore bättre det med? Och sen skaffa hund när man är vuxen och har en stadig livssituation? Herregud vad splittrat allt är...

 

Av Systarna Ivarsson - 15 april 2011 09:55

Sitter och funderar på vad jag ska ha för UF företag, då vi läser småföretagande B och det ingår i kursen. Mamma har ju två broderi.-symaskiner hemma, så funderar på att brodera schabrak och täcken och sälja? Alternativt att folk får lämna in sina saker och få dom broderade, Antingen med namn eller bilder, allt funkar ju typ, och billigare än i dom stora affärerna. Ska prata med mamma osvmen det borde funka.Kan bli kul ju! Vet inte om det kommer sälja bra men i hoppas! Om någon som läser bloggen skulle vara intresserad kan ni väl slänga in en kommentar och säga vad ni skulle vilja ha osv. Nu ska inte UF-företaget starta än på ett tag, men så att jag vet att det finns intresserade människor :p

 

Av Systarna Ivarsson - 15 april 2011 08:31

Tänkte skriva om dom årliga rutiner jag har vad det gäller Rebell.


HOVSLAGARE:

Rebell får nya skor var 7-8 vecka, beroende på årstid. På vintern går han ibland nästan 9 veckor för han växer så sakta då, men på sommarn är det var 7 vecka då han växer som tusan i hovarna då. Vi har dock fått byta hovslagare lite för ofta nu känner jag, först hade jag en som var helt värdelös, vid en skoning gjorde han alla fel man kunde och det var tillochmed en liten sten mellan skon och hoven så Rebell vart blockhalt efter 3 dagar. Sedan hade vi en bra hovslagare som tyvärr bröt benet efter en gång, sedan hade vi hans pappa en gång, som tyvärr var vart väldigt mycket dyrare. Men nu har vi en duktig hovslagare som kan sitt jobb och är inte allt för dyrt. Vår tränares man har även hjälpt oss många gånger när de andra har klantat till det.


VACCINERING:

Rebell vaccineras mot stelkramp, hästinfluensa och botulism. Stelkramp är man skyldig att vaccinera emot, det är varje hästs rättighet! Att drabbas av stelkramp för en häst, är fruktansvärt plågsamt och smärtfyllt, och hästarna dör av svält, törst och andningsförlamning! Hästinfluensa kräver nästan alla stall att din häst ska vara, och botulism är en hemsk sjukdom där dödligheten är 90 %! Så rebell är vaccninerad mot dom tre och vaccineras en gång per år, i början på maj.


AVMASKNING:

Rebell avmaskas en-två gånger per år, innan sommarbetet och i november. Egentligen borde man göra träckprov, men detta har vi inte gjort.


TANDLÄKAREN:

Vi har aldrig tagit Rebell till tandläkaren, då jag inte kännt att det behövts, då han aldrig varit tjafsig i munnen och verkar trivas bra med sina bett. Men nu ska vi besöka tandis för en rutinkoll så att allt ser bra ut. detta borde egentligen göras ca en gång per år.



Så, där har ni dom årliga rutinerna med Rebell :)

    




Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards