hectorrebell

Alla inlägg den 20 april 2011

Av Systarna Ivarsson - 20 april 2011 21:19

Sitter och är lite kluven angående dressyrsadeln vi ska köpa. Jag vet att Globus clic passar, Vi har ju redan en sån liksom fast hoppmodellen. Men börjar bli sugen på Globus Crincle också. Den är grymt snygg och alla säger att båda sadlarna är riktigt sköna. Kanske skulle försöka fixa så jag fick provsitta en sådan. Hööks säljer väl Globus Crincle? Dyra är dom ju, 12000 ungefär, clic kostar ca 9000 ny. Fast det blir ju en begagnad såklart. Crincle begagnad brukar kosta 8000 kr och en clic 5000-6000 kr. Neej, får nog försöka provsitta båda sadlarna i butik innan jag bestämmer mig.

   Clic sadeln


   Globus Crincle sadeln


help...

 

Av Systarna Ivarsson - 20 april 2011 19:19

Ridningen gick superbra!! Rebell var riktigt harmonisk, lyssnade superbra, var riktigt lätt i hand och lyssna enormt bra! Han flyttade över vikten på bakbenen jättebra, lyssnade på minsta hjälp. Helt underbart att ha detta i ryggen inför lördag :D

Sedan tog vi av sadeln osv, så fick Maria rida barbacka och skritta av Rebell. Hon fick träna på balansen, att få honom i form osv. Hon fick känna ryggmusklerna höjas när han gick i form. Hon tyckte det var roligt så det var en allmänt lyckad dag! Sedan satt vi i foderkammaren och snackade om x xD hahahahaha härliga brudar<3

Nu taggar vi inför helgen, slutspurt på påsklovet! Stressigt på lördag då, tävlingen börjar inte förens ett, och jag ska vara på pizzerian vid klockan sex. Hinner typ duscha, men sen får ajg se ut som jag gör hahaha xD

Ska bli riktigt skoj att umgås med mitt gäng igen, härligaste brudarna ever<3

 

Av Systarna Ivarsson - 20 april 2011 11:42

Sitter och funderar på vilken systemkamera jag ska köpa i sommar. Det lutar åt en Canon EOS 1000D, den verkar väldigt bra och ärändå inte så himla dyr, ca 3000 spänn på net on net. Någon som har en sån, eller vet något om den? är grymt tacksam för svar!

Funderar på att dra mig lite fort upp till stallet, mocka och det där. eller så tar jag det i eftermiddag när maria och tove är där :p haha. Ska kanske plugga lite när man ändå sitter här? Förbannade engelska uppgifter, den där läraren fattar ju inget man försöker säga till henne, utan hon ställer bara högre krav hela tiden. Så ska försöka komma på en förbnnad novell, som måste börja med en mening hon har bestämt! Och jag har ingen fantasi just nu... Och ja, det ska vara inlämnat nästa vecka... Usch jag vill inte...

Nehe, äta och plugga ska jag väl göra. Ska försöka komma på något bra att skiva om till senare, det vore lättare om ni kommenterade lite!

 

Av Systarna Ivarsson - 20 april 2011 09:55

Tänkte berätta om min förra häst, Bente.

Vi köpte honom första januari 2008, av min morfar. Vi hämtade hem honom den 20 januari, när pappa hade byggt klart stallet han skulle stå i. Han stod på en ridskola i nästan ett år. Pga många falska löften och mycket lögner och skitprat så vart det inte som det skulle ha blivit. Han var inte så lätt att rida in, han hade sadeltvång, precis som sin mamma. Vi körde honom dock mycket med vagn, tills vi råkade ut för en olycka och han fick black out varje gång något påminde honom om körningen. Så utvecklingen stod still hela vintern 2008-2009. Men trots detta åkte jag upp till honom varje dag, antingen gick vi ut och gick, eller så lekte vi på ridbanan, eller så longerade vi ett tag. Den 23 december bestämde vi oss för att lämna ridskolan helt och flyttade Bente till ett litet mysigt privat stall utanför blomstermåla. I samma veva bytte även jag och Ronja ridskola och började på Ridklubben udden. I detta stall stod vi egentligen bara medans kvistagården byggdes klart, även där byggde pappa allt. För en gång skull skedde en utveckling med Bente, Johanna som ägde stallet började rida honom och det gick framåt, men så skadade hon knät allvarligt och kunde inte ens rida sina egna hästar. Så då försökte Ronja och jag igen, men det gick helt enkelt inte för oss, vi hade ju ingen erfarenhet av unghästar, och Bente var inte den bästa hästen att försöka rida in. Dock hittade vi en ny tjej som ville testa och red en del, även efter att vi flyttat Bente till kvistagården. Dock så drog hon sig ur efter ett tag, och ajg vet än idag inte riktigt varför. Men i den vevan bestämde jag mig för att sälja min vän, så att han hamnade hos några som kunde. En jättemysig tjej från nyköping köpte honom, och red honom i ett år, i alla gångarter, både med sadel och barbacka. Vi borde nog ha testat det, att ha ridit barbacka skulle nog hjälpt. Men under våren 2010 blev Bente oförklarligt halt, och efter en röntgen och undersökning på ryggen visade sig att han hade en obotlig ryggskada. Jag vet inte riktigt vilken sorts ryggskada, men ägaren bestämde sig för att ta bort Bente. Så den 19 juli vandrade min bästa vän vidare... Bente var en superhäst, endast grovt missförstådd av omgivningen. 4e gången han löshoppade i sitt liv, hoppade han 120 med mer än 30 cm marginal. Så han kunde hoppa, högt! Han tyckte även att det var grymt kul, och det är synd att han aldrig fick visa det för omvärlden.  Bente blev bara 6 år, jag köpte honom som tre-åring. Han skulle ha fyllt sju år den första maj, men tyvärr..

Bente kanske inte var mycket för världen, men för mig var han allt. Han blev min bästa vän, han litade helt och fullt på mig från första stund. Såg han inte mig blev han lättare orolig, men han kunde känna av mig så grymt lätt, att om jag stod vid ridbanan och tittade när andra red honom, och var det minsta orolig, blev han väldigt orolig själv. Det var nästan skrämmande ibland. En gång gick jag väldigt försiktigt för det var halt, och Bente härmade mig precis. Mamma gick bakom och såg alltihop. Han visste precis vad jag kände, kom jag till stallet och var arg, tog han lite avstånd. Var jag ledsen kom han direkt farande och skulle mysa. Var jag glad skulle han busa med mig. Hela tiden kände han av mig. Dagen vi sålde honom så var han lite orolig och fick ingen ro, han ville inte gå på transporten eller något. Han visste mycket väl vad som skulle hända. Än idag saknar jag honom så det gör ont, men jag vet att han har det bättre i himmelen, för han var en häst för gudarna, inget vi människor ska få njuta av. Dom som snackade skit om Bente, visade bara klart och tydligt att dom inte är äkta hästvänner.

  Som sagt, han kunde hoppa! Denna trippelbaren var 80 cm, han hoppade med 40-50 cm marginal. Han drog åt sig benen bra och visste vad som krävdes.

Bilden är från sommaren 2008. En av de vackraste bilderna jag har på Bente.     Han var en otroligt vacker häst, bilden är ifrån sommaren 2009.

  Detta är första bilden vi tog på honom, direkt efter vi lastat av honom när vi hämtade honom.

  Detta är sista ilden vi tog, han klev på trasnporten 2 minuter efter. En otrolig skillnad på häst, på alla vis.

Jag saknar dig Bente, och du betyder allt för mig. Vila i frid, hälsa Dellis, så syns vi i framtiden<3

 

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards