hectorrebell

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2013

Höst med häst

Av Systarna Ivarsson - 24 oktober 2013 09:04

Ja nu har ju hösten kommit med stormsteg, även att vi har ganska varmt just idag. Tänkte gå igenom hur vi gör med alla höstförändringar med Rebell.

Installning.
Vi stallade in i slutet av September, alltså gick Rebell och hans hagkompis Emilio ute dygnet runt enda tills dess. Och i slutet av September började de gå in vid 8-9 på kvällen. I söndags började de gå in vid 5 tiden, just för att det regnade så himla mycket, så nu får de tre mål mat om dagen, och förra veckan började vi ge morgonhö ute i hagen också.

Täcken.
Innan har Rebell fått klara sig med regntäcke och fleecefodrat regntäcke ute, men nu när han är klippt får han gå med fleecefodrat regntäcke och när det blir kallar igen, lite närmre nollan så får han gå med ett 189 gram fodrat täcke. Skulle det krypa ner undan 0, typ närmre -5 så åker nog 300 gram på, det är svårt att säga, ibland kan det kännas riktigt kallt,även att det bara är 0 grader, så det där får vi se, beror på vädret helt enkelt. Inne har han sitt back on track-täcke och ett fleecetäcke med bomullstyg över, bra stalltäcke. När det blir kallare har han back on track-täcket och ett 200 grams stalltäcke, det brukar vara tillräckligt hela vintern, stallet är inte så farligt kallt när alla hästar är inne och back on tracket gör mycket också. Och så har han ju alltid sina back on track-stallskydd på bakbenen, han börjar bli gammal och har lite dplig blodcirkulation ner i bakbenen så han kan bli gallig ibland när han står inne länge.

Skötsel.
Då Rebell är överförtjust i lera så blir det mycket borstning, för att hålla hans fina päls glansig och i bra skick. Och givetvis får vi hålla efter benen mycket med, han har ju vitt på bakbenen som går upp över karleden, och där har han alltid haft lätt för att få lite mugg. Så är han så pass lerig så är det avsköljning och babyolja som gäller, och är han sandig om benen efter ridning så sköljs hela benen av, vi vill inte ha några småsår med infektioner! Han får ofta massage med, även det för att han börjar få lite år på nacken, det gäller att hålla efter honom redan nu, och alltid skrittäcke när vi rider, ok inte just nu när det är 17 grader varmt, men annars är det alltid på. Och det gäller att hålla koll på fötterna med, leran gör att stenarna lättare kommer fram och det är en väldigt onödig anledning till halt häst. Och leran gör det lättare att skorna trillar av, Rebell halkar ganska lätt så då kan en sko ryka ibland, men vi har så pass bra hovslagare så han kommer i princip direkt om vi har tappsko.

Foder.
I vårt stall får hästarna 3 mål mat om dagen, kraftfoder och hö alla tre mål.
Rebell får 3x3 kg hö om dagen, beräknat på analysen att han ska ha 9 kg. Nu får dom ju morgonhöet ute så det går ju inte att säga att han äter just vårat hö, men jag vet att en till i hagen har samma hö som vi så det är ju 66% chans att han äter det vi har, haha. Vi har öven bytt kraftfoder till St. Hippolyt, ett betydligt med naturligt foder än de vanligaste foderleverantörerna. Man behöver inte heller ge lika mycket, vilket vi tror är det bästa för Rebell- Så nu får han totalt 750 gram naturmüsli om dagen, vilket är ett sånt därnt vitt mått, så han får 0,25 mått morgon och middag och 0,5 mått kväll. Och jag tror det gjort skillnad, men tanke på att han bara blir bättre och bättre i ridningen, jag tror faktiskt att fodret bidragit till det. Nu får han även Hyaluron 100 som jag berättade om innan, 20 ml om dagen, krafft B-vitamin flytande, 20 ml om dagen och Krafft Olja, 1 dl om dagen.Och jag tycker det märks att han får tillskotten, hyaluronsyran hjälper hans leder, oljan gör pälsen fin, allmänt ökat välbefinnande, bra för tarmar och mage, och ger bra energi som hjälper musklerna. B-vitaminen har jag gett nu i pälsbyten för att hålla uppe hullt och lite extra energi och det har funkat bra tycker jag.

Ridning.
Nu när det blir kallare så är det lite längre uppvärming som gäller, och då ridbanorna blir ganska blöta så rider vi ut ganska mycket, och har börjat åka till ridhuset. Annars förändrar vi inte ridningen speciellt mycket på hösten.

Ja det är väl så hösten ser ut för Rebell!
 

 
 
Ingen bild

Martina

1 november 2013 14:24

Fick för mig att ni hade ridhus på gården där ni har rebell, men det har ni inte?
Hyaluron får rasse också i omgångar. Visst gör det skillnad! :)
Säg bara till om du vill att jag ska räkna mer på fodret! Blev så mkt där i slutet av sommaren och jag känner mig lite dum som aldrig gjorde klart foderstaten till er :(
Kram!

Systarna Ivarsson

1 november 2013 15:24

Nepp inget ridhus, tyvärr!
Tror det gör skillnad, han har gått helt fantastiskt nu.
Det är inga problem, fick lite hjälp av leverantören så :)
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Systarna Ivarsson - 17 november 2013 09:02

Jajamän, om några timmar ska vi lasta och åka iväg, vi ska över till Öland, till Aledals ridcenter och Ronja ska hoppa 70 & 80 cm clear round stilbedömning, tycker det är lagom, vi tar det långsamt med honom. Men dom skuttade lite igår, för att han i...

Av Systarna Ivarsson - 15 november 2013 22:15

Hej på er. Inte mitt livs bästa dag idag, hade lite av ett mentalt sammanbrott imorse, mådde verkligen inte bra, kunde knappt äta, fick inte luft, allt bara rasade, för en stund, nu står jag på benen igen, lika stark som vanligt, eller njae är lite ...

Av Systarna Ivarsson - 7 november 2013 23:47

...till att jag sovit sämre den senaste tiden, är för att jag fryser om fötterna? Har hänt innan, samtidigt är det ju först sen jag flyttade till egen lägenhet som jag börjat sova bra, på 19 år, haha. Alltid varit konstig med sömnen, alltid haft svår...

Av Systarna Ivarsson - 6 november 2013 20:26

Seriöst, dagens människor, NI SKRÄMMER MIG!!!! Iaf ungdomar, hur blir ni uppfostrade egentligen?!?!?!För bara en stund sen så var jag och min vän Tova påväg in i huset jag bor i, från parkeringen då. Och det kör förbi en gammal röd volvo, med typ två...

Av Systarna Ivarsson - 6 november 2013 00:54

Är svintrött men måste tömma huvudet litegrann, annars går det AAALRIIIG att sova!Haft besök av min motsats Tova ikväll, bara stirrat på massa youtubeklipp (danisnotonfire för att vara exakt), skrattat tills tårarna runnit och bara haft extrema exist...

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards