hectorrebell

Alla inlägg under juli 2011

Av Systarna Ivarsson - 31 juli 2011 20:43

Hemkommen från skåne, uppdatering inom kort!!

Av Systarna Ivarsson - 29 juli 2011 20:40

Jag har ju helt glömt att berätta hur det gått på de senaste två tävlingarna! Onsdagen den 20 åkte vi till Högsby på kvällshoppning och Ronja och Rebell startade en 70 cm clear round och en 80 cm clear round. Tyvärr kom vi lite sent och det blev väldigt stressigt och det följde med in på banan och dom rev ett hinder. Men i 80 cm gick det bättre och där blev dom felfria. Så i sin första 80 cm klass var dom felfria. Och nu i onsdags var det kvällshoppning hemma i vårt egna stall och där startade dom en 70 cm och en 80 cm, clear round båda två. Där var dom felfria i 70 cm, en snbb men bra runda, Ronja red bra och Rebell hopapde av där han skulle med mycket spänst över hindrerna. I 80 cm så tappade Ronja lite tygelkontakt och Rebell såg inget avstånd och rev en bom i första hindret, men resten av banan var superfin! Men dom fick göra en omstart och den rundan var ännu finare. Rebell tyckte att det skulle vara omhoppningsrunda så Det blev åka av med snäva svängar xD Bilder kommer senare.

Jag ska tävla dressyr den 7 augusti uppe i stallet, hjälp typ! Rebell har världens studsigaste trav någonsin, helt fullständigt omöjlig att sitta ner i, så funderar på att ta de minuspoängen och rida lätt. Åtminstone i L:B 1 där det är mycket mellantrav. Vi får se, vet att en tjej i stallet med en unghäst ska rida lätt så jag blir inte ensam iaf xD haha vi får se!!

Av Systarna Ivarsson - 29 juli 2011 17:26

I Rebells träning ingår hoppning, dressyr, markarbete, uteritter, skritt och vila. Vi har inget fast schema för varje dag, utan vi gör det som passar in och lite beror på vädret och så. Så här skulle ett schema kunna se ut under en två veckors period


V. 1 Måndag: Regn – Vila.
Tisdag: Molnigt – Dressyrpass på banan.
Onsdag: Under sommartid kvällstävling. Annars uteritt vid bra väder.
Torsdag: Inplanerad hoppträning för Pernilla, vid spöregn inställt, isf skrittpass.
Fredag: Molnigt med duggregn – Markarbete.
Lördag: Om ingen tävling är inplanerad, uteritt vid bra väder.
Söndag: Antingen tävling eller inplanerad dressyrträning för Pernilla.
V.2 Måndag: Soligt – Uteritt.
Tisdag: Regn – Vila.
Onsdag: Under sommartid kvällstävling. Annars uteritt vid bra väder.
Torsdag: Inplanerad hoppträning för Pernilla, vid spöregn inställt, isf skrittpass.
Fredag: Molnigt – Dressyrpass.
Lördag: Soligt – Markarbete.
Söndag: Antingen tävling eller inplanerad dressyrträning för Pernilla.


kom ihåg: detta är bara ett exempel med väder osv!!

 

Ungefär så kan två veckor se ut. Om ni vill kan jag göra preliminära veckoscheman för varje vecka, och i slutet på veckan får vi se om det funkade som jag planerat??

 


Av Systarna Ivarsson - 27 juli 2011 22:51

Ronja och jag var till hööks i måndags och kom hem med en del, orkar inte skriva priser, allt är från hööks så ni får kolla där :p utvärderingar kommer senare :p tränset och bettet köptes i torsdag.

  sadelgjorden är svart, så målade en svart prick bredvid xD fanns ingen produktbild i svart... Jag är väldigt nöjd med inköpen!!

Av Systarna Ivarsson - 27 juli 2011 21:12

Många frågar mig varför jag köpte en travare. Ja, vad svarar man på det? För mig hade det inte spelat någon som helst roll om han var travare, fullblod, halvblod eller kallblod, för vi köpte honom pga hans personlighet. Han har ett underbart sätt bland alla individer, han är så klok. Första gången jag träffade Rebell var i Lund när vi skulle provrida, regnet hängde i luften och deras ridbana var lervälling. Men han stod där i stallgången, fluffig av vinterpäls och med spetsade öron. Hans ögon, hela han utstrålade ett lugnt som fick även fjärilarna i min mage att komma till ro. På något sätt visste jag innan vi åkte dit, att detta skulle bli bra. Vi hade fler hästar att kolla på egentligen, men vi åkte aldrig till fler.

Vi hade kollat på 4 hästar innan, och bara en av de passade oss men han gick inte igenom besiktningen. Så vi åkte då till Rebell, på väg ner till Tyskland för en weekend semester. Vi hade glömt våra ridhjälmar hemma men Emma, Rebells förra ägare var väldigt snäll och lånade ut två hjälmar till oss. Först red Emma, och gud vad fint han gick! Helt rena gångarter, i form hela tiden. Jag kände då, att skulle vi ha en travare så skulle det vara Rebell. Sedan satt Ronja upp, hon älskade honom direkt!

Jag satt upp, i en för liten sadel och försmå stigbyglar, men jag red iaf. Jag red inte bra men Rebell ställde upp. Jag tyckte om honom, det gjorde jag, men det klickade inte direkt som många säger att det ska göra. Men det kändes som att vi kunde utvecklas tillsammans! Så när vi åkt därifrån, ca 20 minuter senare, så ringde vi och sa att vi tar honom! Han besiktades någon vecka efter det, och den 6 november 2009 hämtade vi vår häst.

 Pappa, Ronja och jag åkte ner till Lund med en lånad transport och hämtade honom. Vi fick med alla saker, varenda hästpinal Emma hade skickade hon med oss, vi fyllde hela bilen och hela transporten. Han var så fin, han hälsade vänligt på oss över boxen. Emma hade gjort honom riktigt fin dagen till ära, men det var jobbigt för henne att behöva lasta in honom. Jag har läst hennes berättelse om deras tid på ridtravare.se, och jag förstod varför hon var så ledsen. Men hon höll masken, vilken otroligt stark människa! Jag sa att hon är alltid välkommen att hälsa på. Vi har än idag mejlkontakt och jag skickar bilder på Rebell.
Idag ångrar jag mig inte en sekund att vi köpte Rebell! Visst, han har svåra gångarter, men jag får lära mig rida helt enkelt! En dag ska det gå! ;) Nej men han är verkligen helt perfekt i mina ögon. Emma skrev i ett mejl, att han är en drömhäst, och det är han verkligen! Rebell har hjälpt både min syster och mig att utvecklas ordentligt, men vi har en bra bit kvar. Men vi har roligt, väldigt roligt, och det är det viktigaste! Han är min finaste skatt, min viktigaste vän. Jag älskar honom av hela mitt hjärta, inget kan någonsin ersätta honom! Vi har ägt honom i två år till hösten, det känns som ingenting egentligen. Han stannar i familjen tills han dör, för jag litar faktiskt inte på att någon kan ta hand om honom som vi gör, fast att det säkert gör det. Men han stannar här, i familjen, där han hör hemma. Hector Rebell Ivarsson, det låter väl bra? ;)


Rebell några dagar efter vi köpt honom, början på november

   Rebell vintern 2009, i mitten på december 




Rebell våren 2010 innan en tävling



    

Rebell sommaren 2010


Rebell och Ronja innan en tävling hösten 2010 


  Rebell och Ronja vintern 2010,


Rebell i mars 2011 


  För några dagar sen, så jag och Rebell sommaren 2011

Av Systarna Ivarsson - 26 juli 2011 20:51

för och främst, TACK till er som stannar kvar och kollar min blogg fastän jag inte uppdaterat något! Ni är bäst! Jag har inte mycket tillgång till internet, jag och syrran delar på ett mobilt internet... Men ajg ska sätta mig och skriva massa inlägg på word så har jag att ladda upp sen! Ska komma lite från shoppingen från i måndags, rundtur i stallet, planer för framtiden, ett inlägg om min förra häst, om hur jag hittade Rebell, tävlingsresultat, Rebells veckoscheman, outfits osv osv, så fortsätt titta in!!


  

Min nya favorit outit till hästen, snyggaste tränsen ever, och han passar bra i ljusblått :D har passande kläder sj, men dom låg i tvätten i söndags. Stiglädrerna är korta för jag hoppade lite x)



Av Systarna Ivarsson - 25 juli 2011 21:37

jag vet, jag vet, superdålig uppdatering men har varit på öland sen i torsdags och när vi kom hem hade åskan slagit ut hela bredbandet.. Så den här dåliga uppdateringen kommer hålla i sig tyvärr..

Av Systarna Ivarsson - 20 juli 2011 11:24

Tänkte berätta lite om hur vi gör innan, under och efter tävling :)


Innan:

Dagen innan tävling brukar vi rida igenom Rebell, så han är lösgjord och lydig. Vi checkar så han tar tygelhjälpen bra, att han tar skänkel och vikthjälper, så att broms och gas fungerar. Efter ridpasset får han lite extra mat så att han har energi nog till dagen efter då han går ute dygnet runt. Vi stretchar noga efter ridpasset och jag brukar gå igenom honom med lite massage i nacke och rygg. Vi smörjer utrustningen och tvättar benskydden. Om vi måste iväg tidigt på morgonen så brukar jag knoppa på kvällen osv. Duscha gör jag bara om han är riktigt smutsig.


Under:

På tävlingsdagen brukar vi borsta honom ordentligt, packa transporten, lasta och åka iväg. Rebell åker alltid med transportskydd. Våra är inte så varma så han kan ha dom även på sommaren. Beroende på vädret och temperaturen har han täcke som passar. Han åker alltid i lädergrimma. Och han har alltid hönät under resan.
På tävlingsplatsen går vi och anmäler oss och lastar sedan ut Rebell i träns. Om det inte regnar, för då får han stå kvar en stund i transporten. Vi värmer Rebell noga och hoppar bara några språng för att inte trötta ut honom. Efter första klassen får han gå runt och hämta andan lite. vi håller honom varm så slipper vi värma honom igen inför nästa klass. Efter sista klassen skrittar vi av noga, borstar av honom, lastar och åker hem (vi har bara startat clear round så vi behöver inte stanna och vänta på prisutdelning)

Efter:

När vi kommer hem så duschar vi av honom om det är varmt, annars borstar vi noggrant. Sedan får han gå inte och äta och sedan ut i hagen igen om det är sommar.

Dagen efter så skrittar vi ut, masserar och stretchar, tar det lugnt så han får hämta andan lite. Vi smörjer utrustningen igen om det var smutsigt.


  Gammal bild, men den är precis innan vi började värma honom :)

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards