hectorrebell

Alla inlägg under februari 2011

Av Systarna Ivarsson - 27 februari 2011 20:04

sitter här och funderar lite. Idag när jag och mamma var ute med Rebell, jag red och mamma gick, kom jag på, att livet är som bäst ute i skogen lunkandes med ens älskade häst. Jag vill inte tävla, jag tycker det är superskoj att följa med vänner och så och vara hästskötare, jag älskar att matcha och göra hästar tävlingsfina, jag älskar att se hästen jag gjort fin och knoppat ta rosett och springa ärevarvet. Ännu roligare vore det om det är Rebell som springer där. Men jag vill stå på sidan om! Jag är nervös så det räcker iaf. Folk får tycka att jag är sjuk i huvudet, någon gång i framtiden kanske jag börjar tävla dressyr eller kanske något annat roligt, om det blir på Rebell eller inte kan jag inte svara på i dagsläget.  Jag trivs bra med att vara skogsmulle och hästskötare :) Att träna för Pernilla och att rida på skolan är sjukt bra träning och är riktigt kul att lära sig nya saker och att bli bättre.

  

  

Av Systarna Ivarsson - 27 februari 2011 01:23

Sorry för dålig uppdatering, har haft filmkväll med min kära lillasyster<3

Var  "hästledig" idag, dvs så tog Ronja hand om stallet och Rebell. Hon red tydligen ut med Rebecca och hennes häst Cassi, han hade varit riktigt pigg men det var fina vägar så dom hade kunnat galoppera, kan förstå att Rebell blev pigg då! Uteritter är det bästa om du frågar honom!

Men har glömt skriva om träningen för Pernilla! Jag började passet med lite dressyr, Pernilla var impad över att min sits blivit ännu bättre sen i oktober då vi hade den senaste träningen. Så ridningen på skolan har nog hjälpt en hel del :p Vi tränade mycket samling, framdelsvändingar och kvartsvändingar i galopp, riktigt kul var det och Rebell var riktigt fin och lyssnade bra! Efter en halvtimme bytte vi ryttare och Ronja hoppade upp och hade en liten hopplektion. Hon hoppade undefär 90 cm, riktigt duktiga var dom! Vi längtar verkligen till klubbtävlingarna, Ronja ska börja starta 70 två faser och 80 clear round, och så småningom även 90, och när hon känner sig säker på 90 cm ska vi ut på lokaltävling med vår lille kille :D Ska bli otroligt skoj!

Har bara vart uppe i stallet tre snabba vändor idag, en gång när vi lämnade transporten som pappa gjort i ordning, nu ska den säljas :D bild kommer senare.

Sen vid middagsinsläppet och sedan nu ikväll när vi hade kvällsfodring. Slapp morgonen, den tog Ronja och pappa :D härliga familj<3 Har ist städat några timmar, mitt rum såg för jävligt ut!! Sedan har jag pratat en massa med mamma om framtiden, dvs hösten typ.  Mer om det senare.

Nu ska jag sova, min nya madrass är sjukt skön, har sovit som en stock natten som var, vaknade inte alls under natten som jag brukar! Mår faktiskt lite bättre i kroppen med :D

Nehe sov gott!

  

Gammal bild, men gud vad fin han är :D

  

Av Systarna Ivarsson - 25 februari 2011 20:41

Tänkte ta upp det här med alternativbehandling. Många åker med sina hästar direkt till veterinären så fort något är fel, visst det är inget fel med det, men när veterinärena inte hittar något som helst fel på hästen, men sätter ändå in behandlingar för vad dom tror att det kan vara, fast att röntgen visar att hästen är frisk, så borde man kanske testa något nytt? Jag tror fullt på alternativbehandling och medicin! Kiropraktik, massage, akupunktur, örter osv, allt detta funkar faktiskt! Rebell, som en typisk ridtravare, får lätt spänningar i bäcken, bogar, nacke, rygg och hals. Detta kanske inte är typiskt, det kanske bara är så att alla andra hästar inte undersöks? Rebell träffar kiropraktor, akupunktör och kraftfull massör en gång per år ungefär, Dom som vi anlitar heter Björn och Linda, och är väldigt duktiga! Dom ser verkligen förändringar på hästarna, dom ser välmående, muskler, hull smärtor och spänningar osv osv. Dom kollar så att ens sadel ligger bra. Vi tog Rebell till dom för första gånger i Janurai 2010 och då hade han spänningar i nacke, hals, bogarna, rygg och bäcken.

  

Dom röda cirklarna visar kroppsdelarna där domlöste upp spänningar på Rebell. Vi tog upp ridningen, bytte sadel och tog en massör till stallet, stretchade och gjorde mycket lösgörande för honom. Sommaren och allt förflöt på bra, förutom en liten period under senvåren då han stannade mycket i hoppningen osv, men vi tog upp stretchningen igen och lät han vara ifrån hoppningen. Han blev sig själv igen, och under hösten tog vi honom till en kvinna för att testa IR-terapi. Detta hjälpt så otroligt bra, han blev som ny i kroppen och mådde allmänt bra. Vi stretchade vidare och masserade lite själva osv. Vi var noga med att hålla honom varm under vintern, han fick inte bli nerkyld i musklerna. Så han fick behålla all sin päls och vi hade täcken som var mellan 160-300 gram tjocka. OCh nu i Januari när Björn och Linda kom till vårt stall igen, så fick dom kolla igenom honom. Linda sa direkt att han såg mycket lyckligare ut, mycket stoltare men mer avslappnad i kroppen och mycket finare muskelatur i hela kroppen, främst kroppen. Hon såg inte ett spår av travare i honom. Nu hittade dom bara spänningar i nacke och bäcken, tror han hade en liten i någon av bogarna med.

  

Som travare är han lite ojämn i musklerna, han springer gärna lite snett med huvudet, åt vänster. Han har lättare för vänster varv, lättare för galoppbyten som vi börjat träna in, lättare för alla rörelser egentligen. Dock är han, inte väldigt svår, men svårare att ställa åt höger osv. Men det kan inte jämföras med hur han är nu!

En vän till min syster, vars häst blev mystiskt halt på tre ben förra året, behandlas sönder av ATG-kliniken, utan att dom hittade något fel. Röntgenplåtarna var av sån fin kvalité att man kunde haft dom i böcker för att visa hur en frisk häst ska se ut! Trots detta valde veterinären att behandla hsten för ledinflammationer, tills man inte fick använda mer av behandlingen. Då dömde dom ut denna 6-åriga valack! Men hans ägare gav inte upp, utan tog honom till Björn och Linda, som såg en olycklig liten häst, vars hela kropp var full av spänningar, det är inte ens någon idé at jag märker ut med ringar, för det var verkligen hela hästen! Idag är hästen fullt frisk, mycket lugnare i huvudet och är en väldigt trevlig häst. Han var hypernervös och stretig och studsade hela tiden innan. Han gick mer på ett eller två ben än fyra, men nu är han riktigt fin och hoppar mycket bättre. Tänk då att hästen var utdömd i höstas!

Som ni förstår tror jag inte helt på veteriärer längre, inte vad det gäller muskler osv, visst om det är senor, leder eller sjukdomar, men annars tycker jag man ska testa alternativbehandling!

  

Av Systarna Ivarsson - 23 februari 2011 17:54

Glömde helt bort att berätta om hur ridpasset gick med Rebell! Först kändes det helknäppt, som att han inte gick fram som han brukar, men varken Ronja eller Pappa såg något fel, så jag tyckte nog det kändes konstigt pga att jag red den helt olike hästen Ludde i fredags som har jättestor och rörlig skritt! Men iaf, jag lät han värma upp och tränade skänkelhjälper och vikthjälper, snett igenomoch volter med bara dom hjälperna, halter med vikt och rösthjälper. Han lyssnar så förbenat bra på det! Helt otroligt.. Det känns väldigt sjukt att först rida "ridskole"hästarna uppe på skolan, dom är ändå bättre än vanliga ridskolehästar då vi inte är flera hundra som rider dom, inga nybörjare eller så, utan vi är ca 20 pers i veckan som alla ridit länge och kan rida. Men dom är ingenting jämfört med Rebell! Hans känslig mun, känslan för skänkel och vikt hjälper, hans sätt att lyssna på min röst, det är en otrolig upplevelse varje gång! Han gör rätt, när ryttaren gör rätt, och det är väldigt läraktigt!

Men åter till ridpasset (förlåt (a)) Traven kändes helt ok, lite seg,  han hade ju lekstund i hagen precis innan vi hämtade in honom och var ordentligt svettig redan då! Så det var nog första gången jag fick sitta och driva nästa hela tiden för att få fram honom. Gjorde lite åttvolter, snett igenom, skänkelvikning, böja och ställa osv. Kändes jättebra! Han lyssna ännu mer på skänkel och vikt när han inte la ner all energi på att springa! Sen la jag in lite galopp, seg även där så ökade ordentligt på långsidorna för att få igång honom lite mer, och det funkade såklart! Tränade galoppirutter, dom blir bättre och bättre nu! Mer centrerade, fastdom är nog inte så fina xD Men alltid kul med saker att träna på! Mitt mål för 2011 är att göra en helt ok och balanserad galoppiruett!

Sedan red Ronja en stund, lite galopp och sedan trav på volten och serpetinbågar. Mycket ställa och rakrikta. Fint såg det ut iaf, Rebell lyssnar ännu mer på Ronja nu! Galoppöppnorna var lite mindre bra dock, men man kan inte få allt :)

Åka och träna för Pernilla imorn, härligt! :D

Måste hitta någon som vill komma och fota också :S


  

Denna är fotad av Maria Sjögren, duktiga Mia :)<3


  

Av Systarna Ivarsson - 22 februari 2011 21:43

Här kommer en liten gilla och ogilla!


Gilla: Jag gillar att Rebell gick sjukt fint idag! :D


Ogilla: Jag ogillar att tandläkaren inte hittade något fel på min tand så jag får fortsätta ha ont >.<


Gilla: Jag gillar att det är sportlov just nu! :D


Ogilla: Jag ogillar att det fortfarande är snö och sjukt kallt ute >.<


Gilla: Jag gillar skarpt att jag snart ska ut på praktik! :D


Ogillar: Alla dryga människor som finns ute i landet >.<


  




Av Systarna Ivarsson - 21 februari 2011 19:55

  


Måste hissa Globus Clic hoppsadel! Äger en själv, helt underbar att rida i, mjuk och bra form, ligger väldigt bra på hästen, bred kanal för ryggen, stort knästöd, kunde önskat lite större vadstöd men det funkar som det är! Rebell har inte en lätt rygg att hitta sadel åt,hög manke, bred rygg, bred ryggrad men smal vid manken. Så han måste ha globus clic sadeln i 34" i vidd (normal mot vid) och en fårskinnspadd under. Någon dag ska jag helt klart köpa dressyrsadeln också! Relativt billig för att vara så bra! Köpte vår sadel för ca 9500 kr har jag för mig.

  


  

Av Systarna Ivarsson - 19 februari 2011 20:32

Hej Hej på er! Sitter egentligen på min faster Marys 60-års kalas, men nu får alla göra lite vad dom vill, så jag bloggar lite fort. Väldigt trevligt och roligt har vi iaf, träffat massa släktingar jag inte träffat sen jag var riktigt liten! Bland annat min kusin Martin, bassist i det engelska bandet the hoosiers, min kusin Johan med fästmö Jennie oh Min tredje kusin Kajsa :p Mina kära fastrar är här också, Kerstin, Ellen, Clary och såklart Mary. Farmor är här med med Peder. Trevligt att kunna umgås så här med allihop! Fast jag saknar min häst som bara den.. Hoppas han inte fryser bara, får nog ge han lite massage på tisdag! Köpte ett nytt täcke till honom idag, ett ylletäcke med hals på. Perfekt för Rebell som har lite problem med låsningar i nacke och hals och då han altid blir väldigt svettig på halsen!

Här är bild på det, köpt på Horze i Upplands-Väsby för 799 :-  storlek 145

  

Verkar vara väldigt bra kvalité på täcket, och bra passform. Rebell kommer trivas fint!

Vart ingen ny hjälm den här gången, Men är hjärtligt glad att pappa köpte täcket åt mig :D<3

Måste prata med Nathalie eller Maria och fråga om dom har lust att komma och fotografera lite :p Kanske dax att ge dom något för allt dom gjort? Får fundera ut något bra :p Maria har jag lovat "ridlektioner" på Rebell som återgäld, så det får vi väl ta tag i!

Nehe kanske gå och vara social? Får nog göra det, hörs!

  


Av Systarna Ivarsson - 18 februari 2011 12:20

Kommer tyvärr inte kunn uppdatera i helgen, har inget internet och har förmodligen inte tid heller! Ska fixa lite outfits och så om jag kan, och lite tycker och tänker inlägg. Syns efter helgen då! Då kom´mer även Ronjas presentation! :D

  

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards