hectorrebell

Alla inlägg under juni 2011

Av Systarna Ivarsson - 26 juni 2011 11:16

Tänker göra en utvärdering av min dressyrsadel!


Jag har en Globus Clic Dressyrsadel, brun/brun.


Den är otroligt skön att rida i, minus är att jag känner stigläderspännena genom lädret.
Men man hittar ett skönt djup i sadeln, får ett bra skänkelläge, blir automatiskt rakare i ryggen. Min sits har blivit ännu bättre sen vi köpte sadeln. Det konstiga är att vidden är mycket större än på hoppsadeln vi har av precis samma modell och årsgång.. Båda sadlarna är 34" men dressyrsadeln skulle lika gärna kunna vara en 36"! Det är lite trist faktiskt. Sadelgjordsstropparna är lite korta, men jag gillar Y-systemet. Dock är det väldigt svårt att fästa schabrakets stroppar i sadelgjordsstropparna. Färgern är enligt mig riktigt snygg när man vant sig vid den, materialet är riktigt härligt! Den är mjuk och sviktande, vilket jag anser är bra för både Rebell och mig! Dock skulle sättet kunna vara lite strävare!


Mitt betyg på sadeln blir 4 av 5 hästskor!


 

Av Systarna Ivarsson - 25 juni 2011 23:05

Idag försökte vi leka lite med Rebell, med en pilatesboll, men det tyckte han inte om, och ville verkligen inte leka med! Gammel-man<3 Så vi tog en promenad ist! Hem till vårt hus, 1,5 km asfalt, under E22 via en tunnel, som han accepterade väldigt bra!! Jag tycker det är bra att hästar får skritta på asfalt ibland, det är bra för deras leder i allmänhet. Fick några fina bilder, ska försöka lägga in dom imorn!

Imorn ska vi åka och bada med Rebell, vi åker till oknös hundbad! Är förmodligen ganska kallt, men det är nog bra för Rebells ben det med. Så kallt är det ju inte iochförsig, men jag tycker det xD så mitt premiärdopp för i år blir till häst ;) Bilder kommer från det med!!

  Från förra året när vi badade med hästen

Av Systarna Ivarsson - 24 juni 2011 23:02

Nu behöver jag er hjälp!!!


Jag har ca 4000 kr att lägga på något, och det står antingen mellan ett par nya as snygga bruna dressyrstövlar från De Niro eller en systemkamera från sony, en NEX-3. Det lutar verkligen mot stövlarna asså! Jag känner ju ganska många med systemkamera osv... Hjälp!!!!!

Av Systarna Ivarsson - 24 juni 2011 16:53

Hej på er.

Skrittade ut på Rebell idag, och hästen var helt psykad! Gick och taktade och det blev bara värre och värre. Var tvungen att snedda över en äng, och då vet jag itne vad det tog åt han, han gjorde antydan till att resa sig när jag tog tag i honom och var allmänt psykpigg. Och han ska föreställa sjuk? Jotjena -.- Det kliade verkligen i fingrarna att släppa honom, känna vinden susa förbi när vi galopperar på åkrarna, lämnar alla bekymmer långt bakom oss och bara känner ruset i kroppen när man känner hästens musker spela under en... Det är frihet! Fihet jag inte får känna på två veckor... Men sen, då jäklar! Det kliar minst lika mycket i Rebells hovar! ;)


Föresten! Jag är galet sur på det otroligt dåliga utbudet med stövlar det finns i dom lite billigare hästaffärerna! På hööks fnns det inga snygga skor eller stövlar i storlekar större än 41! Mejlade dom ett lååångt mejl angående detta och hoppas något förändras! Även på Horze är det dåligt, men dom har ändå skor i bra storlekar. Det lutar åt att köpa skor på horze och chaps på hööks. I mörkbrunt då ;) Och en brun tillfällig hjälm från horze tills jag har råd med den jag vill ha. Sen ska jag förmodligen försöka på tag på en stickad tröja i brunt med, tävlar ju så höga klasser än så en svindyr brun kavaj känns lite onödigt, lika så en hjälm för 3000 och stövlar för 5000. Hööks släpper nog mycket brunt till hösten, får väl se då. Men ändå, det finns ju liksom storföttade tjejer, och även killar som rider, och hur många killar kan klämma ner fötterna i storlek 41?! Ingen jag känner iaf! Och bruna hjälmar och kavajer borde finnas fler av också, det blir bara mer och mer modernt med brun utrustning! Och hur snyggt är det att tävla med brun sadel och svart träns tillexempel? Inte så snyggt! Lika fult är det att ha svart hjälm, kavaj och stövlar om man har brun sadel och träns! Det är min åsikt iaf!!


  För korta stövlar, inte snyggt asså! Dressyrstövlar blir det nästa gång!

Av Systarna Ivarsson - 23 juni 2011 19:04

Nu har Rebell varit på ATG-kliniken och blivit böjd osv, lätt markering på höger framknä, men inte tillräckligt kraftigt för att spruta honom osv. Så fick metacam (anti-inflammatorisk) utskrivet., och det ska han äta i nästan två veckor. Under den tiden får vi skritta hur mycket vi vill osv, och sen får vi börja rida som vanligt igen, utan återbesök. Om två veckor precis ska han tas in och stå inne på nätterna så att han orkar med all träning inför lägret om precis tre veckor. Så det var ingen fara med han typ Förmodligen har han haft någon sorts inflamation som börjat gå över så det känns ju bra.   Min finaste skatt<3

Av Systarna Ivarsson - 19 juni 2011 20:06

Olivia (http://hoppskruttarna.webblogg.se)

Jag undrar bara varför du varierar mellan så pass olika bett som tredelat och pelham i dressyren? Jag kände bara att jag ville veta då det inte är så vanligt att man vill ha ett skarpare bett i dressyren (om man inte rider på Grand prix nivå vill säga) ;) Kramkram


Hej!

Jag måste först och främst säga, att jag väldigt, väldigt sällan använder pelhambettet, och när jag använder det är det för att han blir stum, tung och ganska seg och få hjälper pelhambetter jättebra. Jag spänner knappt åt kedjan alls, måste ta i väldigt i stångtygeln för att han ska känna den, och jag är väldigt försiktig med stångtygeln. Har ett gummipelham för att han ska få en annan känsla. Annars använder vi bara vanliga tränsbett så som tredelat, tvådelat och rakt, och har vi då ridit igenom honom med pelham en gång i månaden så blir han väldigt mjuk och fin i munnen, och då slipper vi bli hårda handen.  Hoppas du förstår min synvinkel :) Kram!

Av Systarna Ivarsson - 17 juni 2011 22:13

Vilken knashäst jag har!

Sommarlov nu då, och var på ronjas skolavslutning på morgonen. VI åt glass på nynäscafét som alltid och på väg hem fick Ronja en idé. Rebell har ju vägrat en massor i hoppningen och förlorat all bjudning, efter att vi bytt fårullspad och lagt dit en fjärilspad (gelpad i manken), efter inrådan från sadelutprovaren. Så idag testade vi att ta bort de nya padarna och använde bara den gamla fårullspaden, och sen fick Ronja rida igång han, travade över bomar och cavaletti och sedan fick de rulla över galoppbomar. Han gick superfint, riktigt fin var han. Ronja tyckte han kändes mycket bättre än igår också, när dom tränade markarbete på samma sätt fastmed de nya padarna. Så de testade att hoppa lite också, började lågt på ett kryss med travbom framför. Han verkade tycka det var kul och han bjöd till mer. Så vi höjde och hade galoppbom framför. Trots att han snubblade på bomen så hoppade han iaf. Sedan tog vi bort bomen, han snubblade ju bara på den ändå, men han hoppade jättefint ändå, trots att han kom fel så trampade han bara om och hoppade över. HAde det varit förra träningen hade han tvärnitat! Så dom fick hoppa ett hinder med plankbomar, helt vita. Han kom fel en gång där med, men hoppade! Jag är helt knäckt typ! Kan det verkligen vara så simpelt? Hur som helst, så ska vi till en veterinär som heter Jörgen furues eller något, i kalmar som alla verkar gilla typ. På torsdag kväll. Det ska bli spännande med, för om inte han hittar något fel så var det helt enkelt padarna som störde Rebell så pass mycket att han inte ens ställde upp och hoppade ett 40 cm högt kryss! Älskade hästen, turatt han är förlåtande iaf!

Nehe nu ska jag gå och sova, trött som bara den!

God natt!

  suddig bild, men fy vad fint han hoppade den dagen<3

Av Systarna Ivarsson - 16 juni 2011 22:19


   Du är det finaste jag har,

vi kämpar till döden!

Du betyder allt för mig,

och vi klarar dethär tillsammans<3

Jag älskar dig Rebell,

 min älskade rabalder<3

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards