hectorrebell

Alla inlägg den 14 februari 2011

Av Systarna Ivarsson - 14 februari 2011 10:20

Var faktiskt en väldigt intressant lektion, om flock och rangordning. Fick en att börja tänka efter lite. Jag har alltid trott att Rebell är långrangad, för han flyr typ jämt när det blir bråk, men samtidigt följer alla honom, han väljer vilken hög han vill äta ur, han kan gå först och dricka. Så jag undrar om han inte är ledare eller så egentligen. Eller åtminstonde kommer han på andraplats. Heineken är äldre än honom, också den enda häst som jagar bort Rebell, Rufus är yngre och följer Rebell som en svans, Cassi är enda stoet i hagen och hon håller sig väl lite för sig själv i hagen, valackarna är ganska tighta vänner så. Rebell kanske har en sån självsäker attityd att dom flesta andra hästarna ser honom som självklar ledare, utan bråk? Att han bara knallar in och tar sin plats i flocken. Jag tror det iaf, för det är typ alltid så. Dom äldre hästarna är alltid över honom, och det tjafsar han inte om, men dom yngre hästarna ska hålla sig under, annars kan han bli sur. Det finns bara en häst i stallet som faktiskt åkt på rätt rejäla sparkar från Rebell, en yngre häst som är lite bufflig. Men det är ju så hästarna gör, yngre hästar är inte lika kloka som dom äldre, därför ska dom äldre bestämma. Rufus bet rebell en gång när vi släppte ihop dom i vintras, och då kickade Rebell till, sen var det helt lugnt. Han funkar ju att rida ihop med alla andra hästar, så jag tror att han är väldigt självsäker. Det tycker jag är intressant att spekulera i!

Så fort snön försvinner ska jag bygga en corall och träna NH med Rebell. Han kan fortfarande trilskas lite vid lastning, och jag tycker inte om att behöva ha kedjegrimskaft på honom i onödan. Jag är ledare över honom, annars hade jag inte fått göra så mycket som jag kan, men han testar fortfarande. Så jag är inte den självklara ledaren än. Vore grymt kul att testa det med en annan häst i stallet, som är ganska svårlastad, svår att fånga i hagen osv. För jag har sett att det funkar, det är naturligt beteende man använder liksom.

Har egentligen lektion nu med, småföretagande A, men läaren VABbar så vi fick plugga själva, men jag ligger så långt fram med det så jag tar det lugnt isället. Vi gör låtsasföretag, jag har ett tjänsteföretag, hunddagis. Alla beskrivning och tjänsteutbud är klart. Väldigt roligt faktiskt!

Ska nog skriva ihop lite senare idag om hur ett typiskt träningspass ser ut för mig och Rebell, kan tyckas vara lite speciellt.

hörs!

  

Rebell och Ronja innan dom red till framhoppning på en klubbtävling i våras tror jag det var. Som vanligt kom dom ut med rosett :D <3

  

Av Systarna Ivarsson - 14 februari 2011 07:37

Ska snart springa iväg på lektion, häst och stallskötsel står på temat.Vi har redovisningar om hästens beteende, så tänkte skriva lite om det som några av mina klasskamrater redovisar om. Glöm inte kommentera föresten, igår var ni ändå ganska många läsare, så kommentera nu då! :p

Bjuder på en sommarbild på min vackra häst, bara för att jag saknar sommaren och honom!

    

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards