hectorrebell

Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Systarna Ivarsson - 20 februari 2012 21:35

Idag skrittades han ut av Ronja, barbacka.
Tillsammans med Hanna och hennes Grips,

och sen grillade de korv :p

hhaha ^^

Av Systarna Ivarsson - 20 februari 2012 21:18

Nu ni, nu har jag äntligen fått kontakt med ägarna till Rebells helbror,

Ras Dashan, född 99, dvs året efter Rebell.

Dom är lika på flera sätt, hihi,

tydligen Rasse matvrak och har en go personlighet, precis som Rebell.

Snodde lite bilder från Martinas facebook, hon som äger/rider Rasse.

Är dom inte lika?!

 
Rasse  
     
Rebell

Rasse
    

Rebell


Visst är de lika :D

 

Av Systarna Ivarsson - 20 februari 2012 19:54

De kom endast in 4 frågor, illa illa, men men, lika bra att svara på de då, passar på att ge lite längre svar.


Vad är målet med Rebell i år?
I år är mitt mål att debutera L:B1 i dressyr, lära mig sitta ner ordentligt i traven,
sätta galoppombyten och skänkelvikning i alla gångarter.
Rebells mål är att bli så liksidig som möjligt, bygga så mycket ryggmuskler som behövs och
våga hoppa själv på högre höjder
Ronjas mål är att debutera 1 meter (vilket ska göras 18 mars), tävla i skol-dm, träna mer på 1,10,
få till ännu bättre ridning och bättre reglering mellan hindrerna

Vad har du haft för hästar innan?
Jag har haft en egen häst innan, halvblodsvalacken Bente, E: Epson 776 U: Tviggi XX  UE: Streak XX, född 1 maj 2004.
Jag köpte/fick honom av min morfar,
som fött upp honom. Jag fick hem honom 20 januari 2008, och han fyllde 4 år den 1 maj 2008.
Vi körde honom mycket, och försökte rida in honom, vilket inte gick riktigt som vi ville.
Efter en körolycka och ett antal avtrillningar gav jag helt enkelt upp, så i september 2009 sålde jag honom,
den nya ägaren red in honom barbacka men det gick inte med sadel, vilket visade sig vara en medfödd
ryggkotförändring, som gjorde att han fick ont när han svängdes åt vänster.
Han var en otroligt trevlig häst, lita på mig till 100%, hoppade som en gud (löshoppade 130 med 30 cm marginal.
Och han hade väldigt fina gångarter, långa ben och kort rygg, dock inte så hög i manken, bara 155 hög vid 5 år ålder.
Bente skulle fyllt 8 år i år, men efter att skadan hittades så avlivades han, 19 juli 2010 slutade min älskade vän andas..

Han var en fantastisk häst<3

  
Min finaste bby<3
 
Hindret ligger på 80 cm, så som ni ser kunde han hoppa!
  
Finaste när han var i bäst form<3

 
Finaste<3
 
När vi tog hem honom..<3
 

Den sista bilden vi tog på mitt hjärta, fem minuter senare lämnade han mitt liv..<3

En annan häst jag har kärt om hjärtat är den häst jag hade som min egen sommaren 2005, nämligen Bentes mamma Tviggi!
Ett jättetrevligt fullblodssto som föddes 1985, skadade sig på galoppbanan och gick i avel efter det. Jag hade som sagt henne som sommarhäst 2005, och det var en rolig sommar, fyllt med upplevelser. Trots sin knäskada, sitt sadeltvång och allmäna stotjurighet så var hon en underbar tant med stort hjärta. Avlivades dock  december 2006 då hon fläckte sönder sig i hagen.

Så båda mina dåtida älsklingar vandrar på de evigt gröna ängarna, mina små gullungar<3



Lösdrift vs uppstallat - vad anser du?
Jag anser att båda två kan vara bra, beroende helt på häst. Har man 50 shettisar i avel så kan de lika gärna gå på lösdrift,
men har man 10 st grand prix tävlingshästar så tror jag stall är bättre, men givetvis med daglig hagvistelse!
Jag är helt emot rasthagar och små rutor, det ska vara hagar av gräs, har man fånghäst så kan man ha en betesreducerare eller fattigare bete, inte grus eller ruta. Det nya active stable tycker jag verkar superbra, har varit på studiebesök på ett sådant och där gick allt från avelsston, föl, unghästar, hobbyhästar, pensionärer och tävlingshästar. Och det funkade så bra! läs mer på google om det ;)
Likaså täckad häst - bra eller dåligt och varför?
Jag anser att täcke är en bra sak, då det är lätt att missa smuts och grus i en tjock vinterpäls, och då kommer skavsår som ett brev på posten. Hästar klarar kyla jättebra, men blir de blöta in på bara huden tillsammans med kyla så kan musklerna ta stryk. Rebell som haft muskelproblem i rygg och kors får inte bli kall, han måste hållas varm. Har vi då klippt honom så har han lite varmare täcke, vi klipper dock ALDRIG rygg, läng och kors, utan hals, mage och lite på bakbenen. Har vi inte klippt honom så har han främst ett regntäcke som skydd mot nederbörd.
Men har man en grov-pälsad häst som inte arbetas svettig och har gått hull så kan den lika gärna gå utan täcke.

Presentation


Välkomna till vår blogg! Vi som skriver här är Ronja och Sofie, systrarna Ivarsson från en liten ort som heter Mönsterås. Vi äger tillsammans med mamma och pappa en Varmblodig travare, Hector Rebell. Hoppas ni finner våra liv intressanta, haha ;)

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards